Riquesa, jerarquia i poder
Valors aristocràtics, creences i més enllà
El cavall i la guerra
El cavall i la guerra ibèrica
El cavall a la fortalesa dels Vilars
El cavall al llarg de la història
Cavalls i poder en el món ibèric
Les fonts del coneixement. L'arqueozoologia
Les fonts del coneixement. L'arqueologia experimental
El cavall, economia domèstica i comerç
L’arqueologia experimental consisteix en reproduir els processos, les activitats que van tenir lloc en el passat i avaluar i corroborar les interpretacions arqueològiques (per exemple: reproduir una deposició ritual, o els processos de descomposició de les restes amb la consegüent conservació i/o pèrdua d’informació).
La interpretació és l’objectiu final de la recerca. Quin tipus d’animal? Quines eren les seves característiques físiques (alçada, aptituds, resistència, força, velocitat...)? A quins usos l’havia sotmès la comunitat humana (consum de carn, força de treball, transport, muntura, ús militar)? Tenia valor econòmic i d’intercanvi? I valor simbòlic (representació d’estatus social i paper religiós en el món funerari)?
Espècimens de referència
(Laboratori d’arqueozoologia de la UdL)
Tot i que existien varietats regionals importants, el cavall antic era força més petit que l’actual.
En aquest sentit, tant les dades de l’arqueozoologia, com les fonts escrites o com les representacions artístiques antigues, són coincidents: l’alçada fins a la creu del cavall antic es situava prop de la mida que avui separa a cavalls i ponis: 145 cm.
En general, doncs, la imatge del cavall antic seria semblant a la de l’extingit Tarpan o a la de l’únic cavall salvatge viu, el Prezewalski.
Durant l’Edat del bronze i l’Edat del ferro és possible distingir dos grans varietats de cavalls: els centreeuropeus, que assolien entre 125 i 130 cm d’alçada a la creu i els originaris de les estepes orientals, més alts, d’entre 140 i 150 cm.
A la nostra Península, a l’època ibèrica, el cavall presentaria una alçada normal d’entre 130 i 140 cm.
L’escassa envergadura dels cavalls antics no significa cap demèrit en la seva capacitat de treball al camp com a força de tir o per a suportar càrregues, transport o muntura de guerra. Sens dubte, més decisiva que l’alçada era una conformació que els fes resistents, òptims per a ser muntats i capaços d’assolir la punta de velocitat necessària per una càrrega de combat.
Cavalls i poder en el món ibèric
El cavall al llarg de la història
Les fonts del coneixement. L'arqueozoologia
Les fonts del coneixement. L'arqueologia experimental
El cavall, economia domèstica i comerç
Riquesa, jerarquia i poder
Valors aristocràtics, creences i més enllà
El cavall i la guerra
El cavall i la guerra ibèrica
El cavall a la fortalesa dels Vilars
Crèdits
Organitzen
Grup d’Investigació Prehistòrica de la Universitat de Lleida.
Fundació Pública Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida.
Col·laboren
Vicerectorat d’Activitats Culturals (UdL).
Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, Generalitat de Catalunya.
Ajuntament d’Arbeca.
Associació d’Amics dels Vilars.
Comissaris
Emili Junyent, Joan B. López, Ariadna Nieto i Josep Lluís Ribes.
Disseny
Imatges
Carlos Fernández del Castillo; Fundació d’Investigació Arqueològica l’Alcúdia (Elx); Martín Garcia Pérez; Grup d’Investigació Prehistòrica (UdL); Instituto de Arqueología de Mérida (CSIC); Laboratori d’Arqueologia (UdL); Museo de Albacete; Museo de Arte Ibérico El Cigarralejo (Mula, Múrcia); Museo de Linares; Museu d’Arqueologia de Catalunya; Museu de Lleida. Diocesà i Comarcal; Francesc Riart; Servei d’Investigacions Prehistòriques (Diputació de València); Servei d’Audiovisuals de l’IEI; Servei de Reproducció d’Imatge (UdL); Junta de Andalucia, Consejería de Cultura, Museo de Jaén; Salvador Gómez Luquín; Josep Gallart; UMR 5140 del CNRS; Xavier Jordana; Fernando Quesada; J.J. Eiroa; Diamantys Triantaphyllos.
Revisió de textos
Servei de Publicacions de l’Institut d’Estudis Ilerdencs.
Agraïments
Juan Blánquez, Helena Bonet, Sebastián Celestino, Blanca Gamo, Francisca Hornos, Armelle Gardeisen, Fernando Quesada, Virginia Page del Pozo, Ana Ronda, Josep Gallart, Equip Can Roqueta, Sílvia Albizuri.
X